Underoath – The Place After This One EN/FR
Releasing March 28, 2025 via MNRK Heavy.

Underoath – The Place After This One
EN
Some albums you just listen to. And then there are albums you feel.
Underoath’s The Place After This One is without a doubt the latter. It hits you, shakes you up, makes you dance, scream, and shiver. It’s the kind of record that, for me personally, really moved me.
And for that, I just want to say: thank you.
Thank you to Underoath for still being here. Thank you for never doing things halfway. Thank you for continuing to shake up our time while staying true to who you are. Since 1997, they’ve never stopped evolving,and this tenth album proves it loud and clear: they’re still at the top of their game.
FR
Il y a des albums qu’on écoute. Et il y a des albums qu’on ressent. The Place After This One d’Underoath, c’est clairement le deuxième cas. Un disque qui te retourne, te bouscule, te fait danser, crier, frissonner. Un disque qui, personnellement, m’a émue. Et pour ça, j’ai envie de dire : merci.
Merci à Underoath d’être encore là. Merci de ne jamais faire les choses à moitié. Merci de continuer à faire vibrer notre époque tout en restant eux-mêmes. Depuis 1997, ils n’ont jamais cessé d’évoluer, et ce dixième album le prouve avec éclat : ils sont encore et toujours au sommet.
Underoath – The Place After This One
EN
Right from the jump with “Generation No Surrender”, it hits like a freight train. The breakdowns are razor-sharp, the guitars are built for chaos, and the vocals… pure mastery. This track is a statement: “We’re still here, and more alive than ever.”
You feel it in every word, every scream, every pause. It’s powerful, electrifying, classic Underoath. It captures their signature sound, but with a modern production that makes every instrument shine.
Then comes “Devil”, which takes a more futuristic, almost chaotic route, with glitchy textures, almost pop-like moments. The way the synths and guitars melt together is insane, creating this rich, immersive wall of sound. Spencer Chamberlain’s vocals have never been more dynamic, and when that chorus hits? I just wanna throw my fist in the air and scream it out with them. Can’t wait to hear this one live.
And then there’s “Loss”. What. A. Masterpiece.
It’s a delicate, haunting dance between Spencer’s raw screams and Aaron Gillespie’s gorgeous melodic lines, while he’s still drumming, of course. That vocal combo? Undeniably iconic. The break at 1:58 gave me chills. And that chorus? Totally stuck in my head. This one’s a cathartic storm, emotional, intense, unforgettable.
“Survivor’s Guilt” hit me hard. Musically and lyrically, it’s a gut-punch. The intro takes you off guard, then suddenly lifts you into something huge. It’s the kind of song that makes me want to jump on my bed like a teenager, no shame. But what really hit me were the lyrics. Spencer sings with this raw, disarming honesty:
“We got it all but we’re stuck in the trenches
Cryin’ for help but it’s just two feet deep
Losin’ limbs might be part of the process
What happens next is a choice that ain’t cheap
When we all go extinct, don’t remember our names
‘Cause we closed our eyes, let life pass us by
We carry the blame
Carry the blame”
It’s raw. It’s real. It’s powerful. This song is a release. A confession. And yeah, I teared up.
FR
Dès “Generation No Surrender”, c’est une claque. Les breaks sont parfaits, les guitares taillées pour le chaos, et les voix… quelle maîtrise. Ce morceau est une déclaration : “On est encore là, et plus vivants que jamais.” Tu le ressens dans chaque mot, chaque cri, chaque silence. C’est puissant, galvanisant, pur Underoath. Ce titre incarne la signature sonore du groupe, avec une production moderne qui met en valeur chaque instrument.
“Devil” prend une direction plus futuriste, presque chaotique, avec des textures modernes, des passages presque pop. La fusion entre les synthétiseurs et les guitares est particulièrement réussie, offrant une texture sonore riche et immersive. La voix de Spencer Chamberlain est plus versatile que jamais, et quand arrive le refrain, j’ai qu’une envie : lever le poing et hurler avec eux. C’est un morceau que j’ai vraiment hâte d’entendre en live.
Et puis “Loss”. Quel chef-d’œuvre. Le morceau joue avec une précision folle sur les dynamiques entre les cris déchirants de Spencer et les lignes mélodiques sublimes d’Aaron Gillespie, toujours à la batterie. Ce duo vocal iconique fonctionne à merveille ici. Le break à 1:58 m’a donné des frissons, et ce refrain… impossible à sortir de la tête. Un titre cathartique, comme une tempête intérieure.
“Survivor’s Guilt” est un morceau poignant, tant sur le plan musical que lyrique, ça m’a complètement retournée. L’intro surprend, et puis… ça s’élève. C’est le morceau sur lequel j’ai envie de danser sur mon lit comme une ado, sans honte. Mais ce qui m’a bouleversée, ce sont les paroles. Spencer chante avec une honnêteté désarmante :
“We got it all but we’re stuck in the trenches
Cryin’ for help but it’s just two feet deep
Losin’ limbs might be part of the process
What happens next is a choice that ain’t cheap
When we all go extinct, don’t remember our names
‘Cause we closed our eyes, let life pass us by
We carry the blame
Carry the blame”
C’est cru, c’est vrai, c’est fort. Ce morceau, c’est un exutoire. Une confession. Et j’ai versé une larme!.
EN
“All The Love Is Gone” is another straight-up banger. Modern, hard-hitting, and ridiculously catchy. I’m obsessed with that moment where Spencer screams “GOOOooone”, and that breakdown at 2:08? My god. Absolute face-melter. This track still haunts me.
“And Then There Was Nothing” instantly triggers a full-on stank face. The kind of song you just sit with, close your eyes, and let it wash over you. It’s art, plain and simple.
The album also ventures into new sonic territory with tracks like “Teeth”, where the electronic influences come through strong. It’s bold, even a little jarring at first, but it shows how Underoath keeps pushing the envelope. This one’s not easy to digest, it’s the most what-is-this-doing-here? track on the record… until those last 40 seconds. Those are pure magic. It’s a track you have to live with for a bit, then it reveals itself.
“Shame” dives right back into a dark, modern, almost dystopian vibe, driven by Chris Dudley’s flawless work on synths and programming. I’m all in on this one.
“Spinning In Place”? Pure groove. No way you’re staying still, your head’s nodding, your hips start moving on their own. It’s addictive.
“Vultures”, featuring Troy Sanders of Mastodon, goes hard. Heavy, tight, and direct, it’s a gritty groove that hits like a punch to the gut.
“Cannibal” brings in this weird, unsettling vibe, and I was so here for it. It might not be the kind of song I’d want to scream along to live, but it’s absolutely one I’d love to sing. The vocal lines are just that rich and layered.
And finally, “Outsider”. At first, I couldn’t even tell it was Underoath… but wow. It hit me right in the feels. A heavy, emotional kind of beauty. It’s like a quiet storm of sadness, the kind of track that leaves you staring at the ceiling. A melancholic goodbye, and the perfect closer.
FR
“All The Love Is Gone”, c’est un autre banger. Moderne, percutant, et tellement catchy. Je suis obsédée par le moment où Spencer hurle “GOOOooone”, et ce break à 2:08, mon dieu, quelle claque. Ce morceau me hante encore.
“And Then There Was Nothing” déclenche instantanément un stank face. Le genre de son où tu te poses, tu fermes les yeux, et tu laisses faire. C’est du grand art.
L’album explore également des territoires sonores innovants avec des titres comme “Teeth”, où les influences électroniques sont plus prononcées. Cette approche audacieuse peut surprendre, mais elle démontre la volonté d’Underoath de repousser les frontières de leur genre. Ce titre est plus difficile à appréhender. C’est le morceau le plus déstabilisant de l’album, celui qui fait se demander “qu’est-ce qu’il fait là ?”… jusqu’à ces 40 dernières secondes absolument prodigieuses. Il faut l’écouter en entier pour le comprendre, mais il se révèle au fil des écoutes.
“Shame” plonge à nouveau dans une ambiance moderne, électronique, presque dystopique, portée par le travail impeccable de Chris Dudley aux claviers et à la programmation. J’adhère totalement.
“Spinning In Place”, c’est le groove pur : impossible de rester immobile, ma tête se balance, mes hanches bougent toutes seules. C’est addictif.
“Vultures”, avec Troy Sanders de Mastodon, envoie du lourd. Un morceau qui groove sale, précis, direct.
“Cannibal”, lui, installe un mood étrange, mais j’y ai totalement adhéré. Ce n’est peut-être pas une chanson que je veux vivre en live, mais c’est une chanson que j’ai envie d’interpréter moi-même, tant les lignes vocales sont riches.
Et enfin, “Outsider”. J’ai eu du mal à me dire que c’était Underoath au début… et pourtant, quelle émotion. Ce titre m’a mise dans un état de spleen profond, une forme de douce violence émotionnelle. Un au revoir mélancolique qui clôt l’album avec une grande justesse.

Underoath – The Place After This One
EN
The production on this album is another major strength, everything is so carefully balanced to deliver a fully immersive listening experience. The guitars cut like blades, the drums hit hard, and the vocals are perfectly woven into the mix.
The Place After This One is a mature, intentional piece of work. It shows just how masterfully Underoath continues to evolve while staying true to the essence of what’s always made them them. It’s an album that’ll hit home for longtime fans and new listeners alike, solidifying the band’s place as a cornerstone of modern metalcore.
Spencer and Aaron together are everything that sets Underoath apart, intensity, vulnerability, skill, rage, and grace. That vocal duality is still the band’s heartbeat, and it’s more powerful than ever here. And with Chris Dudley still bringing those synth textures and that cinematic tension, the band sounds more current than ever, without ever losing their DNA.
Honestly, I have to say it again:
Thank you, Underoath.
Thank you for sticking around.
Thank you for still shaking us, moving us, wrecking us in the best way.
The Place After This One is more than just an album.
It’s an emotional monument, and probably one of the strongest chapters in their discography.
Sure, some fans will complain, it’s always the case. Change is uncomfortable. But what I want from a band is boldness. I want to be surprised, challenged. I want them to break their own mold instead of playing it safe.
Rating: 4.5 milkshakes out of 5.
(And it’s damn close to the perfect milkshake.)
FR
La production de l’album est un autre point fort, chaque élément étant soigneusement équilibré pour créer une expérience d’écoute immersive. Les guitares sont tranchantes, la batterie percutante, et les voix parfaitement intégrées au mix.
The Place After This One est une œuvre mature et réfléchie, témoignant de la capacité d’Underoath à se réinventer tout en conservant l’essence de ce qui les rend uniques. C’est un album qui résonnera tant auprès des fans de longue date que des nouveaux auditeurs, consolidant la place du groupe comme une force incontournable de la scène metalcore contemporaine.
Spencer et Aaron, à deux, incarnent tout ce qui fait d’Underoath un groupe à part : l’intensité, la vulnérabilité, la technique, la rage et la grâce. Leur dualité vocale est toujours aussi puissante, et c’est elle qui fait battre le cœur de cet album. Et avec Chris Dudley qui continue d’apporter ces textures synthétiques et cette tension cinématographique, le groupe réussit à sonner plus actuel que jamais sans jamais renier son ADN.
Franchement, j’ai envie de le redire encore : Merci, Underoath. Merci de ne pas avoir disparu. Merci de continuer à nous surprendre, à nous toucher, à nous renverser.
The Place After This One est bien plus qu’un album. C’est un monument émotionnel, et probablement l’un des meilleurs chapitres de leur discographie.
Bien sûr que l’album divisera, certains fans râleront, comme toujours, parce que le changement dérange, mais moi, ce que j’attends d’un groupe, c’est qu’il ose, qu’il me surprenne encore et toujours, qu’il bouscule ses propres codes plutôt que de rejouer éternellement la même partition.
Note : 4,5 milkshakes sur 5. (Et c’est pas loin du milkshake parfait.
Underoath – The Place After This One
Underoath – The Place After This One
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