Prima Queen’s The Prize: A Tender Storm of Indie Pop, Raw Emotion, and Duality EN/FR

PRIMA QUEEN
The Prize
Submarine Cat Records
25 April 2025

EN
The Anglo-American duo Prima Queen, made up of Louise Macphail (Bristol) and Kristin McFadden (Chicago), finally drops their debut album, The Prize. It’s an emotionally rich record, weaving through the struggles of everyday life, the power of friendship, and the resilience that comes with facing hardships. Their musical chemistry is undeniable, a golden thread that ties each track together with warmth and wit.

FR
Le duo anglo-américain Prima Queen, formé de Louise Macphail (Bristol) et Kristin McFadden (Chicago), dévoile enfin son premier album The Prize. Une œuvre riche en émotions, naviguant entre les tourments du quotidien, la puissance de l’amitié, et la résilience face aux épreuves. Leur alchimie musicale est indéniable, un fil rouge qui lie chaque chanson à l’autre avec douceur et humour

EN
The opening track is a gentle jolt, its Bon Iver-style chopped-up vocals immediately set the mood. “Mexico” drops us into a comforting kind of chaos, where floating textures, a soft voice, and a palm-muted guitar create the vibe of an intimate diary entry.

“I lost count of all the dreams I have about you.”

The voice, at first fragile and bare, grows rougher around the edges. The track slowly builds, the band comes in strong, and everything erupts. The lyrics hit like a gut punch, unraveling lost illusions, empty promises, and a love that left deep bruises:

“You told me we could move to Mexico… but I was too young to know you never meant what you said, and you were too dumb to know how much you’d fuck with my head.”

Then comes a soft choir, and soon enough, a more classic indie pop sound peeks through. Yep, we’re fully in Prima Queen territory now. The Prize becomes a bold anthem about a partner who drags you down.

“He wants to pick you in his pocket, but you’re not that small.”
“You’ve dodged a bullet with his bullshit.”

Their voices intertwine, playing off each other, and the chorus brings in just enough edge. It’s a sweet song, like a spring breeze, but there’s tension simmering underneath, ready to crack the surface.

Oats” comes in with playful energy, bouncy percussion straight out of the Lily Allen playbook, and a melody that won’t quit. It’s fresh, fizzy, and fun. On the flip side, “Ugly” takes a darker turn, veering into grungy territory with heavy drums, raw guitars, and a chorus that slams.

“You’re all about me, myself and I.”
“Chewed me up, spit me out, an accessory to your excessive lifestyle.”

The contrast between these two tracks shows off the duo’s full range, masters of both the soft caress and the sucker punch.

Then there’s “Flying Ant”, a full-on summer ballad. Total feel-good vibes. It’s the kind of song that makes you want to close your eyes and drift away, wind in your hair, heart wide open. A real breath of fresh air, sweet, light, and full of peace.

FR
Le morceau d’ouverture et l’introduction est un choc doux aves ses voix découpées à la Bon Iver. “Mexico” nous plonge dans un chaos réconfortant,ses textures flottantes, la douceur de la voix et sa guitare en palm mute qui donne une sensation d’intimité en plein dans un journal intime.

“I lost count of all the dreams I have about you.”

Puis la voix, fragile et directe, se fait plus brute. La chanson monte lentement, le groupe entre avec puissance, et tout explose. Le texte parle d’illusions perdues, de promesses creuses, et d’un amour qui a laissé sa marque :

 “You told me we could move to Mexico… but I was too young to know you never meant what you said, and you were too dumb to know how much you’d fuck with my head.”

Puis on est accueilli par un chœur puis un son plus conventionnel pointe son nez. Nous sommes bien dans l’indie pop de Prima Queen.The Prize est un son inspirant abordant un partenaire qui nous pousse vers le bas.

 “He wants to pick you in his pocket, but you’re not that small.”

“You’ve dodged a bullet with his bullshit.”

Les voix se mêlent, se répondent, et le refrain introduit une légère rugosité. Une chanson douce, comme une brise au printemps, mais avec une tension sous-jacente bien réelle.

Oats” démarre avec une énergie légère, espiègle, des percussions sautillantes à la Lily Allen, une mélodie entêtante. C’est frais, léger et fun. À l’opposé, “Ugly” plonge dans un son presque grunge. Batterie lourde, guitare râpeuse, et surtout un refrain qui claque.

“You’re all about me, myself and I.”

“Chewed me up, spit me out,  an accessory to your excessive lifestyle.”

Le contraste entre ces deux morceaux montre l’étendue du duo, capables de jouer sur plusieurs registres, de la caresse au coup de poing.

Alors que Flying Ant est une ballade en plein été. Un vrai morceau feel good. Cette chanson donne envie de fermer les yeux et de s’imaginer voguer au loin, le vent dans les cheveux, le cœur léger. Un moment de répit, de douceur pure.

EN
On “Meryl Street”, Prima Queen explores what comes after. Yes, it’s a breakup song — but more than that, it’s about the tough, messy process of piecing yourself back together. Guitar and drums settle in first, then a subtle bass line creeps in, building a quiet tension. The vocals are filled with conviction and unresolved feelings, it hits hard:

“I thought moving on meant hanging with my friends on the weekends.”

During the bridge, when the singer admits she still misses her friend, the music lifts into a soft, suspended moment. It’s heartfelt and raw. But just as quickly, the wave of noise, emotion, and instruments crashes back in, unfiltered and real.

Then the pace eases with “Spaceship”, a gentle, introspective track with high-pitched ad-libs, stunning arpeggios, and tiny chirping sounds that feel like birds chatting deep in the woods. It’s a song of pure tenderness, like being wrapped in a quiet forest dream.

Woman and Child” flips the coin again, here, Prima Queen dabbles in garage rock. The verses intentionally drag, heavy and slow, before the chorus blows the door wide open, pulling the song into tense, buzzing indie rock. A faint piano adds barely-there punctuation. The track fades out with one last wild, chaotic crescendo. It’s an emotional ride all the way through.

At first, the next track sounds like a carefree summer anthem, even starting with a cheeky nod to Nicole Richie and Paris Hilton’s classic “Sanasa” chant. But cracks start to show. The lyrics loop like a desperate mantra, and the song slowly unravels like an episode of Don’t Hug Me I’m Scared. Beneath its childlike, summery vibe, there’s something unsettling, as if the happiness it sings about is a mask slipping off. A fragile illusion repeated just to keep believing it.

The album closes on a bittersweet note with “More Credit”, a soft piano, hushed harmonies, and a lingering sense of nostalgia. The lyrics reflect on regrets, on love that deserved more care:

Should’ve gave you more credit, we had a good thing and I let you go.”

A quiet, restrained finale. Full of tenderness, full of acceptance. One last tear before the silence.

FR
Sur “Meryl Street”, Prima Queen explore l’après. Une chanson de rupture, oui, mais surtout la dure réalité de la reconstruction de soi. Guitare et batterie qui s’installent, puis une basse discrète qui installe une tension. La voix est pleine de conviction et de ressentiments, ca envoi :

 “I thought moving on meant hanging with my friends on the weekends.”

Pendant le bridge lorsque la chanteuse déplore que son amie lui manque un envol musical ouvre une parenthèse dans un calme plus sage. Un moment touchant, sincère. Qui est vite repris par le bruit, les ressentis,et les instruments s’emballent.
Et de nouveau on ralentit la cadence avec Spaceship un moment d’introspection avec des ad-libs aiguës et un jeu en arpège magnifique et des petit sons qui ressemblent a des oisillons qui discutent en pleine forêt.Une chanson d’une douceur incomparable

Sur Woman and Child on retrouve l’autre face du groupe, le duo flirte avec le garage rock. Le couplet traîne volontairement, mais le refrain explose, emmenant la chanson vers un indie rock nerveux. Un piano discret ponctue le tout très discrètement. La chanson s’éteint dans une dernière montée, brute et chaotique. Une traversée émotionnelle.

On croirait au départ une chanson d’été insouciante, avec un clin d’œil au chant de ralliement de Nicole Richie et Paris Hilton, le fameux “Sanasa” au début. Mais petit à petit, le ton se fissure. Les paroles se répètent comme un mantra désespéré, et la musique dérape comme un épisode de “Don’t Hug Me I’m Scared”. Derrière le côté enfantin et son côté estival, la chanson a quelque chose qui cloche. Comme si le bonheur chanté n’était qu’un masque qui glisse. Des paroles répétés pour se convaincre

L’album se conclut sur un morceau doux-amer, entre piano nostalgique et harmonies feutrées. “More Credit” parle de regrets, de ce qu’on aurait dû mieux chérir :

Un final tout en retenue, plein de tendresse et d’acceptation. Une dernière larme avant le silence.

 “Should’ve gave you more credit,  we had a good thing and I let you go.

EN
With The Prize, Prima Queen delivers a debut that’s tender, raw, and quietly powerful. It’s an album that dives into relationships and emotions with striking honesty, nuance, and disarming sincerity. A thoughtful blend of indie pop, bittersweet rock, and subtle experimentation, this is a stunning first step, delicate, heartfelt, and beautifully crafted.

Prima Queen show both sides of the coin: softness and grit, vulnerability and strength. Their chemistry, evident from the very first note, makes this project a standout. A duo to watch closely, no doubt about it.

FR
Prima Queen signe avec The Prize un disque touchant, fragile, puissant. Un album qui parle de relations et d’émotions avec justesse, authenticité et une sincérité désarmante. Mélange d’indie pop, de rock doux-amer et d’expérimentations subtiles. Un premier pas brillant,un album d’une délicatesse et d’une sincérité comme on les aime.

Prima Queen nous signe un album nous présente les deux faces d’une même pièce en alternant entre la douceur et un rock plus dur. Ce duo promet beaucoup pour la suite. Leur chimie, palpable dès les premières notes, fait de ce projet une révélation à surveiller de près.

Prima Queen – The Prize

Explore our latest music reviews!
Découvrez nos dernières chroniques musicales !