MGK’s Lost Americana: Between Continuity and Reinvention EN/FR
Artist: MGK
Album Title: Lost Americana
Label: EST 19XX, LLC, under exclusive license to Interscope Records
Release Date: August 8, 2025

EN
Machine Gun Kelly is back, three years after Mainstream Sellout.
After scrapping the album twice, shortening his stage name to MGK, and splitting with Megan Fox, while still having a child together, he’s finally dropping his new record, Lost Americana. And for the album’s teaser, none other than the legendary Bob Dylan lends his voice.
While his previous record dove deep into heavy topics like anxiety, depression, alienation, fame, feeling out of place, self-doubt, and loneliness, all the fun stuff, it did so with irony, intimacy, and provocation.
Lost Americana takes things a step further, showing a more “grown-up” MGK (though that word gets thrown around way too much).
Here, he’s taking stock, turning the page, and starting a new chapter both personally and artistically.
It’s a quest for a lost and meaningful America, a mirror to a world that’s just as confused. From a nostalgic road anthem to a journey of self-reconstruction, MGK parallels his personal struggles with a nation in crisis.
FR
Machine Gun Kelly est de retour, trois ans après Mainstream Sellout.
Après avoir supprimé deux fois l’album, changé son blaze en diminutif MGK, rompu avec Megan Fox, tout en ayant un enfant avec elle, il nous livre enfin son nouvel album intitulé « Lost Americana ». Notons que pour le teasing de l’album, ce n’est rien de moins que le légendaire Bob Dylan qui prête sa voix.
Alors que le précédent album traitait de thèmes graves comme l’anxiété, le mal-être, la dépression, le fait d’être incompris, la célébrité, ne pas se sentir à sa place, la lutte contre soi-même ou encore la solitude… Bref, que des thèmes joyeux. Abordés de façon ironique, intime ou provocatrice.
Lost Americana va aller plus loin, se montrer plus « mature », bien que je n’aime pas utiliser ce qualificatif, tant il est usé jusqu’à la corde et souvent employé de façon un peu aléatoire.
MGK va faire le bilan, ouvrir une nouvelle page de son chapitre personnel et artistique.
En quête d’une Amérique perdue et pourvue de sens, à l’image du monde. Entre ode à la route, parsemée de nostalgie, jusqu’au chemin de la reconstruction. La détresse personnelle est mise en parallèle avec celle d’un monde en crise.

EN
Released on August 8, after the three singles and videos, “Cliché”, “Vampire Diaries” (shot at the American Museum of Natural History in New York), and “Miss Sunshine”, we’ve now had time to fully digest MGK’s latest project.
The opener, “Outlaw Ouverture”, deals with writer’s block, setting the tone for a new era. The track leans heavily into rock, driven by a punchy, addictive riff.
The second track, which also happens to be the lead single, “Cliché”, takes a tongue-in-cheek look at romance. “I like that you like me, I could close my eyes and draw your face”, and “Tell me would you wait for me? Baby, I’m a rolling Stone”, Colson sings with a wink. The vibe is laid-back, smooth, and self-aware.
“Don’t Wait, Run Fast” cranks up the volume with full-on American-style guitars and a killer, radio-ready hook. The chorus feels built for stadium sing-alongs, echoing its lyrics about the urgency to live and move forward. ESPN even picked it up for the 2025 football season, not too shabby.
Bit by bit, it becomes clear that we’re witnessing a genuine turning point in MGK’s career. If Mainstream Sellout was the sequel to his pop-punk record Tickets to My Downfall, Lost Americana is poised to throw some fans off balance at first.
The journey continues with a beautiful stripped-down guitar-and-voice track, overflowing with emotion. “Goddamn” carries a strong Americana influence, tackling heartbreak, regret, and shared responsibility.
“Vampire Diaries”, on the other hand, feels like the obvious single, catchy, radio-friendly, maybe even a bit too on-the-nose. It’s a pop-punk anthem flirting with gothic self-parody, complete with the expected vampire imagery: “I put a cross around my neck just to find out if it burns.” The clichés are intentional, a metaphor for wanting a normal life despite being different.
FR
Délivré le 8 août, après les trois singles et clips « Cliché », « Vampire Diaries » (tourné au musée d’Histoire Naturelle de New York) et « Miss Sunshine », nous avons pu digérer un peu mieux ce nouvel opus.
L’ouverture « Outlaw Ouverture » traite de la page blanche : on comprend qu’une nouvelle ère a lieu. Le titre est plutôt rock, avec un bon gimmick percutant.
Le second titre de l’album est le premier single : « Cliché » nous parle, avec ironie, de la romance : « I like that you like me, I could close my eyes and draw your face » ou encore « Tell me would you wait for me? Baby, I’m a rolling Stone » nous chante Colson. Le titre est plutôt posé.
« Don’t Wait Run Fast » balance de grosses guitares rock à l’américaine, le tout avec un son bien catchy. Le refrain peut être repris à l’unisson, avec ses paroles sur l’urgence de vivre et d’avancer. La chanson a été choisie pour la saison de football ESPN 2025. Rien que ca !
On comprend doucement mais sûrement que l’on assiste réellement à une nouvelle étape dans la carrière de MGK. Si Mainstream Sellout était la suite de son album full pop-punk Tickets to my Downfall, Lost Americana risque d’en décontenancer plus d’un dans un premier temps.
On continue le voyage avec une guitare-voix très jolie. Le morceau nous procure beaucoup d’émotions. On sent encore l’influence américaine dans « Goddamn ». Ce titre parle de rupture, de regrets et de responsabilités partagées.« Vampire Diaries » est pour moi le single un peu « facile » , entre guillemets, bien qu’efficace sur le coup : destiné aux radios et réseaux, certes, mais pas certain qu’il restera dans les annales. Morceau pop-punk, auto-parodie gothique, références aux vampires, évidemment : « I put a cross around my neck just to find out if it burns. » Ici les clichés vampiriques sont présents, tout comme le désir de vie normale malgré la différence
EN
Once again, MGK delivers a beautiful ballad. A soft pop track, “Miss Sunshine” shines bright as the light cutting through the gloom.
Next up is one of my personal favorites, “Sweet Caroline”. The intro feels straight out of a Strokes record before morphing into something poppier and more danceable. The chorus is another sing-along moment, carried by an upbeat rhythm and the youthful rush of new love, simple, fresh, and infectious.
“Indigo” takes a left turn, a hip-hop cut that’s a bit outside what we’ve come to expect from MGK. It’s not bad by any means, just not one of the album’s standout moments. Still, props to him for slipping in a rap track full of literary references amid a mostly rock-driven record.
Another calm guitar opens the next track, this time electric, paired with MGK’s lone voice before the tempo picks up. “Starman” dives into themes of escape and heroism, blending introspection with cinematic flair.
Then comes “Tell Me That’s Up”, a reminder that Colson can still spit when he wants to.
The beat is mellow, the vibe introspective, an inner dialogue about doubt, faith, and searching for meaning.
If ballads aren’t your thing, sorry, “Can’t Stay Here” is another one. It’s quintessentially American in tone, with MGK exploring solitude, the fear of commitment, and the urge to run away. His voice feels more expressive here than ever, finding new emotional shades.
We keep the softer pace going, though this next ballad brings more punch, guitar, drums, and even some brief rap passages, showing off MGK’s full range.
Redemption and fatherhood take center stage on “I Composed This in Room Three While Spending Christmas in Rehab”, a raw, moving story inspired by his time in treatment and the birth of his daughter, Saga Blade.
The thirteenth and final track “Orpheus” closes the album on a deeply vulnerable note.
Just piano and voice, with emotional swells reminiscent of his last two records. The string section that joins near the end is breathtaking.
Myth, lost love, grief, it’s all there in this collaboration with Megan Fox, who co-wrote the song.
It’s deeply personal, weaving in references to their shared history and the birth of their child, laying bare both pain and tenderness. A powerful way to end the record.
FR
Très belle ballade, une nouvelle fois. Ballade pop, toute en douceur, « Miss Sunshine » est la lumière face à la déprime.
Le morceau suivant est l’un de mes préférés, « Sweet Caroline » : le début fait penser très fortement à un morceau des Strokes, avant d’aller dans une ambiance de plus en plus pop et dansante, et ainsi de suite. Le refrain peut être, encore une fois, repris en chœur. Le rythme est bon, la fraîcheur de l’amour adolescent est plaisante à écouter.
« Indigo » est un morceau un peu en dehors de ce à quoi il nous a habitué dans le registre hip-hop. Pas foncièrement mauvais, certes, mais loin d’être un moment marquant. Mais saluons le fait d’intégrer un morceau rap, avec des références littéraires, dans cet album.
Encore une guitare calme, électrique cette fois, et seulement la voix de MGK. Le morceau partira ensuite dans un mood plus rapide et entraînant. Évasion et héroïsme sont les thèmes de « Starman ».
Colson va nous montrer qu’il sait toujours kicker sur « Tell Me That’s Up ».
L’instru est tranquille, calme, et pour résumer, tout le monde craint dans ce dialogue intérieur, à la recherche de sens.
Si vous n’aimez pas les ballades, désolé, mais « Can’t Stay Here » en est encore une. Très « américaine », encore et toujours, on découvre une nouvelle façon d’utiliser sa voix pour nous parler de solitude, de fuite et de peur de l’engagement.
On continue sur les ballades, bien que celle-ci nous propose des moments plus pêchus : guitare, batterie et quelques passages rappés, montrant toute la palette dont MGK est capable.
La rédemption, la parentalité sont les thèmes de la chanson « I composed this in Room Three while spending Christmas in rehab », récit poignant de sa cure, inspiré par la naissance de sa fille Saga Blade.
La treizième et dernière chanson “Orpheus“vient clôturer l’album par une voix très vulnérable.
Un piano-voix, quelques envolées, comme dans les deux albums précédents, on termine sur un moment émouvant. Le passage avec les instruments à cordes est magnifique.
Mythe, amour perdu, deuil : tout y passe pour cette collaboration avec Megan Fox, co-autrice du titre.
Collaboration très personnelle, forcément, mêlant références à leur histoire intime et à la naissance de leur fille, tout en affichant une grande vulnérabilité. Puissant.
EN
While it’s far from groundbreaking, Lost Americana is an engaging and genuinely enjoyable record overall. It’s not bad, just not mind-blowing either. MGK is clearly trying to avoid running in circles, pushing himself into new territory, even if that risks throwing some fans off or losing a few along the way. Still, he proves he can juggle multiple styles with ease, something not every artist can pull off.
Personally, with that long-rumored rap album still nowhere in sight, I wouldn’t be surprised if his next move leans into a country-influenced sound. You heard it here first.
FR
Sans être révolutionnaire, cet album est très intéressant et sympathique dans son ensemble. Pas mauvais mais sans être totalement transcendant : MGK essaie de ne pas tourner en rond, de proposer de nouvelles choses, ce qui peut en déconcerter certains, et même perdre des fans en route. Il nous montre assurément qu’il sait manier plusieurs facettes, ce qui n’est pas donné à tout le monde.
Personnellement, après ce fameux nouvel album rap qui se fait attendre, je prédis une direction aux influences country pour un futur album.
EN
In the meantime, you can catch him on his European tour starting February 15, 2026, with a stop at Paris’s Adidas Arena on February 27, where Julia Wolf will open the show.
FR
En attendant, vous pouvez le retrouver en tournée européenne à partir du 15 février 2026, et particulièrement le 27 février 2026 à l’Adidas Arena à Paris, avec Julia Wolf en première partie.
Explore our latest music reviews!
Découvrez nos dernières chroniques musicales !


