Type O Negative’s Bloody Kisses: Vampires, Lust and irony EN/FR

EN
Type O Negative, led by the charismatic vocalist and bassist Peter Steele, underwent a significant transformation with their 1993 album Bloody Kisses. Departing from the aggressive, hardcore-infused sound of their earlier works like Slow, Deep and Hard, which primarily featured leftover Carnivore songs, the band embraced a more melodic and gothic approach. Steele, influenced by bands such as Duran Duran, Flock of Seagulls, and Psychedelic Furs, sought to challenge himself by incorporating melody and singing on key, moving away from straightforward hardcore. This evolution resulted in a unique fusion of doom metal and gothic literature, reminiscent of a meeting between Dracula and Anne Rice‘s vampires.

The band is formed of Peter Steele, the bassist and lead vocalist, Josh Silver on the keyboard, Kenny Hickey as a guitarist, and Sal Abruscato then Johnny Kelly on the drums.

Steele and Silver were previously members of the thrash metal band Carnivore. Early on, the band recognized the importance of establishing a visual trademark to appeal to their audience. For Bloody Kisses, they aimed for a gothic and playful aesthetic. However, the record label’s choice of a more mainstream photographer led to some disappointment with the final imagery of the album cover.

FR
Type O Negative, mené par le charismatique chanteur et bassiste Peter Steele, a connu une transformation significative avec leur album de 1993 Bloody Kisses. S’éloignant du son agressif et teinté de hardcore de leurs œuvres précédentes comme Slow, Deep and Hard – qui reprenait principalement des morceaux restants du groupe Carnivore – le groupe a adopté une approche plus mélodique et gothique. Steele, influencé par des groupes comme Duran Duran, Flock of Seagulls et Psychedelic Furs, a cherché à se challenger en intégrant de la mélodie et en chantant juste, s’éloignant ainsi du hardcore pur. Cette évolution a donné lieu à une fusion unique de doom metal et de littérature gothique, évoquant une rencontre entre Dracula et les vampires d’Anne Rice.

Le groupe se compose de Peter Steele (basse et chant principal), Josh Silver (clavier), Kenny Hickey (guitare), et Sal Abruscato, puis Johnny Kelly à la batterie.
Steele et Silver étaient auparavant membres du groupe de thrash metal Carnivore. Très tôt, le groupe a compris l’importance de créer une identité visuelle forte pour séduire leur public. Pour Bloody Kisses, ils visaient une esthétique gothique et ludique. Toutefois, le choix du photographe par la maison de disque, jugé trop « mainstream », a mené à une certaine déception quant à l’image finale de la pochette.

EN
To describe the album :

Bloody Kisses is characterized by its dark romanticism, intertwining themes of death and love, as evident in tracks like “Bloody Kisses (A Death in the Family).” The album also delves into deep eroticism, occasionally bordering on tasteful blasphemy, notably in “Christian Woman,” which narrates the fantasies of a devout woman about the figure she worships.

FR
Pour décrire l’album :

Bloody Kisses se caractérise par un romantisme sombre, mêlant les thèmes de la mort et de l’amour, comme on peut l’entendre dans des morceaux comme Bloody Kisses (A Death in the Family). L’album plonge aussi dans un érotisme profond, flirtant parfois avec un blasphème raffiné, notamment dans Christian Woman, qui narre les fantasmes d’une femme dévote à propos de la figure religieuse qu’elle vénère.

EN
The most notable tracks  :

– “Christian Woman» exists in two versions. Due to objections from religious groups regarding its portrayal of organized religion, the band produced a censored version humorously dubbed the “Butt-Kissing, Sell-out Version.” This edited rendition was used in the music video, abbreviating and censoring the contentious content.

– “Black No. 1 (Little Miss Scare-All)” serves as an anthem to the goth lifestyle and aesthetic. The song portrays a self-absorbed, witchy woman with an affinity for the occult and gloomy atmospheres. It climbed the charts and is believed to have inspired many teenage girls to embrace a vampire persona thirty-one years ago, when it first came out.

– “Summer Breeze” is a cover of the 1972 song by Seals & Crofts. Influenced by the music Steele grew up with during the ’60s and ’70s alongside his four sisters, this rendition infuses doom metal elements, offering a fresh perspective on the original lyrics and seamlessly transitioning into the track “Set Me on Fire.”

FR
Les morceaux les plus notables :

“Summer Breeze” est une reprise de la chanson de 1972 de Seals & Crofts. Influencée par la musique que Steele écoutait dans les années 60-70 avec ses quatre sœurs, cette version incorpore des éléments de doom metal, offrant une relecture sombre et fluide qui enchaîne avec Set Me on Fire.

“Christian Woman” existe en deux versions. Suite aux protestations de groupes religieux concernant sa représentation de la religion organisée, le groupe a produit une version censurée ironiquement baptisée “Butt-Kissing, Sell-out Version”. Cette version a été utilisée pour le clip, abrégée et censurée.

“Black No. 1 (Little Miss Scare-All)” est un hymne au style et à l’esthétique gothiques. La chanson décrit une femme narcissique, aux allures de sorcière, passionnée par l’occulte et les ambiances lugubres. Elle est montée dans les charts et aurait inspiré de nombreuses adolescentes à adopter une esthétique vampirique lors de sa sortie il y a 31 ans.

EN
The album features four interludes :

Machine Screw” – An introductory medley depicting the sounds of a couple engaging intimately on a washing machine, accompanied by echoing female moans.

 “Fay Wray Come Out and Play” – Features a woman’s cries and screams directed at the band members, portrayed as a tribe performing a sacrificial ritual. The climax introduces a monstrous sound before returning to a serene night, suggesting the woman was devoured.

Dark Side of the Womb” – Captures the cries of a newborn, seamlessly blending into the subsequent track, “We Hate Everyone.”

3.O.I.F” – An abstract medley resembling TV static interwoven with fragmented conversations and the sound of a motorcycle, speculated to be hinting at the mystery behind the Beatles’ Abbey Road album cover.

FR
L’album comporte quatre interludes :

“3.O.I.F” – Un medley abstrait rappelant un bruit de télévision brouillée, entrecoupé de conversations fragmentées et du son d’une moto, possiblement une référence voilée au mystère de la pochette de Abbey Road des Beatles.

“Machine Screw” – Une introduction illustrant les sons d’un couple ayant un rapport sexuel sur une machine à laver, accompagnés de gémissements féminins échos.

“Fay Wray Come Out and Play” – Met en scène les cris d’une femme s’adressant aux membres du groupe, représentés comme une tribu effectuant un rituel sacrificiel. Le climax laisse entendre un cri monstrueux, puis un retour au calme nocturne, suggérant que la femme a été dévorée.

“Dark Side of the Womb” – Capte les pleurs d’un nouveau-né, qui s’enchaînent directement avec le morceau suivant We Hate Everyone.

EN
Moving on to the last four tracks of Bloody Kisses, we can observe that they maintain thematic coherence with the album’s narrative:

Too Late: Frozen” delves into the erosion of trust within a relationship, encapsulating the ensuing bitterness and emotional numbness.

Blood & Fire” raises back the temperature, intertwining themes of passion and suffering, blended with pyromantic tendencies. Notably, during the bridge, Steele murmurs phrases in French before transitioning to English, adding a layer of sensual mystique.

Can’t Lose You” introduces Indian-inspired sonic motifs, made with the contribution from the Brooklyn Philharmonic Orchestra, adding depth and cultural texture to the track.

Suspended in Dusk” narrates the melancholic tale of a vampire condemned to eternal existence, witnessing the mortality of loved ones, thereby encapsulating the album’s exploration of love, loss, and the supernatural.

FR
Les quatre derniers morceaux de Bloody Kisses poursuivent la cohérence thématique de l’album :

“Suspended in Dusk” raconte l’histoire mélancolique d’un vampire condamné à l’éternité, assistant impuissant à la mort de ses proches, incarnant ainsi les thèmes de l’amour, de la perte et du surnaturel.

“Too Late: Frozen” traite de l’érosion de la confiance dans une relation, illustrant l’amertume et l’engourdissement émotionnel qui en découlent.

“Blood & Fire” ravive la flamme, mêlant passion et souffrance, teintées de tendances pyromanes. Notamment, dans le pont musical, Steele murmure des phrases en français avant de repasser à l’anglais, ajoutant une touche de mystère sensuel.

“Can’t Lose You” introduit des sonorités inspirées de la musique indienne, avec la participation de l’Orchestre Philharmonique de Brooklyn, enrichissant la piste d’une texture culturelle profonde.

EN
On another note

The album doesn’t shy away from provocation, with titles like “Kill All the White People” and “We Hate Everyone.” The latter addresses the backlash the band received, highlighting its contradictory nature with tongue in cheek lyrics such as “Right wing commies, left wing fascists,” underscoring their indifference to public opinion.

To summarize its essence,

we can say that Bloody Kisses stands as a testament to Type O Negative’s ability to blend haunting melodies with introspective and, at times, controversial themes, its tapping into human nature and relationships enriching its visual and sonic landscape, solidifying their very peculiar place in global metal history.

FR
Autre point :

L’album ne recule pas devant la provocation, avec des titres comme Kill All the White People ou We Hate Everyone. Ce dernier répond aux critiques reçues par le groupe, en soulignant leur absurdité à travers des paroles ironiques telles que “Right wing commies, left wing fascists”, montrant ainsi leur indifférence à l’opinion publique.

En résumé :

Bloody Kisses est un témoignage de la capacité de Type O Negative à mêler des mélodies envoûtantes à des thématiques introspectives et parfois controversées. En explorant la nature humaine et les relations, tant sur le plan visuel que sonore, ils ont su se forger une place singulière dans l’histoire du metal mondial.

Bloody Kisses by Type O Negative

Explore our latest music reviews!
Découvrez nos dernières chroniques musicales !