Epic metal night at the Bataclan

EN
On Tuesday, June 25, 2024, the Bataclan hosted an exceptional metal night featuring a killer lineup: Sanguisugabogg, Alpha Wolf, Fit for a King, Dying Fetus, and Thy Art is Murder. Fans flocked to this iconic Paris venue, ready to experience unforgettable performances, a place marked forever by tragic events but also by resilience and a passion for music. I had already seen Fit for a King and Thy Art is Murder a few days earlier at the Graspop Metal Meeting Festival, but their phenomenal performances made it impossible for me to miss this chance to see them again.

FR
Le mardi 25 juin 2024, le Bataclan accueille une soirée métal d’exception avec une affiche explosive réunissant Sanguisugabogg, Alpha Wolf, Fit for a King, Dying Fetus, et Thy Art is Murder. Les fans affluent, prêts à vivre des performances mémorables dans cette salle emblématique de Paris, marquée à jamais par des événements tragiques, mais aussi par la résilience et la passion pour la musique. J’avais déjà eu la chance de voir Fit for a King et Thy Art is Murder quelques jours plus tôt au Graspop Metal Meeting Festival, mais leur performance était tellement phénoménale que je ne pouvais pas manquer cette occasion de les revoir.

EN
Sanguisugabogg’s frontman hit the stage with a bold, somewhat inappropriate remark about the Bataclan tragedy, claiming he would have faced the terrorists if he had been there. This statement divided the audience but didn’t diminish the energy on stage. Despite the venue still filling up, the fans responded to the call for circle pits, making the atmosphere electric. The music was brutal and heavy, perfectly fitting the expected vibe. The singer expressed his honor to open for the following bands and his joy to spend the evening with the Parisian crowd. However, a minor downside was the snare drum overpowering the overall sound. The set ended in a climax with a wall of death demanded by the singer, sparking controlled chaos in the pit.

FR
Le chanteur de Sanguisugabogg arrive sur scène avec une remarque audacieuse voir déplacée sur les événements tragiques du Bataclan, déclarant qu’il aurait affronté les terroristes s’il avait été présent. Une déclaration qui divise l’audience, mais qui n’altère en rien l’énergie déployée sur scène. Malgré une salle encore partiellement remplie, les fans répondent présents aux appels de circle pit, rendant l’atmosphère déjà électrique. La musique est brutale et lourde, sans finesse, mais parfaitement en phase avec l’ambiance attendue. Le chanteur exprime son honneur de jouer en ouverture pour les groupes suivants et sa joie de passer la soirée avec le public parisien. Cependant, un petit bémol : la caisse claire domine clairement le son global. Le set se termine en apothéose avec un wall of death demandé par le chanteur, déclenchant un chaos contrôlé dans la fosse.

EN
From the first notes of “Bring Back the Noise,” Alpha Wolf delivered a sonic punch to the audience. Frenzied headbanging and choral singing ensued. Photographers had to dodge the barrier as the headbanging got intense. Lochie Keogh, the singer, thanked the Parisian crowd with a “Merci beaucoup,” igniting nonstop mosh pits and slams. During “Creep,” Lochie called for a wall of death midway, and the pit complied instantly. On “‘Sub-Zero‘,” many fans were hoisted on their friends’ shoulders to sing along, while Ryan O’Leary, Fit for a King‘s bassist, caught crowd surfers, and Lochie patted security’s shoulders to remind them of their duties. Lochie made a heart with his hands during “Bleed for You,” immediately echoed by the crowd. He winked cynically at security while announcing “Suck to Suck,” and Ryan rejoined the stage, making everyone sit down before finishing the song at the mic with Lochie. The intensity peaked on “Haunter” with Lochie shouting “Faites du sale motherfucker.” The set ended in hysteria with “Akudama,” Lochie demanding more energy from the back of the room as multiple crowd surfers surged toward the stage.

FR
Dès les premières notes de “Bring Back the Noise“, Alpha Wolf assène une claque sonore à l’audience. Les headbangs sont frénétiques et les paroles reprises en chœur. Les photographes doivent éviter la barrière tant ça headbang fort. Lochie Keogh, le chanteur, remercie le public parisien pour son accueil chaleureux avec un “Merci beaucoup”, provoquant des mosh pits et des slams ininterrompus. Lors de “Creep”, Lochie demande un wall of death à mi-parcours, et la fosse s’exécute instantanément. Sur “Sub-Zero“, de nombreux fans sont portés sur les épaules de leurs amis pour chanter à l’unisson, tandis que Ryan O’Leary, le bassiste de Fit for a King, récupère les crowsurfers, Lochie tapant sur les épaules de la sécurité pour leur rappeler leur travail. Lochie fait un cœur avec les mains sur “Bleed for You“, geste immédiatement suivi par le public. Il adresse un clin d’œil cynique à la sécurité en annonçant  “Suck to Suck“, Ryan rejoint de nouveau la scène et fait asseoir tout le monde afin de rejoindre Lochie pour finir le titre au micro. L’intensité culmine sur “Haunter” avec Lochie qui crie “Faites du sale motherfucker”. Le set se termine en hystérie avec “Akudama“, Lochie demandant plus d’ambiance à l’arrière de la salle et plusieurs crowsurfers se précipitant vers la scène.

EN
Fit for a King hit the stage with “The Hell We Create“, immediately followed by an explosion of energy. Ryan Kirby, the singer, and Ryan O’Leary, the bassist, who kept spinning his bass around, riled up the crowd, creating frantic circle pits and slams, with the pit going wild. During “Reaper,” Ryan K called for everyone to move and make noise while Ryan O handled the backing vocals. “Backbreaker” triggered another frenzy in the pit, with Ryan Kirby shouting to the back of the room, “Move closer!” The slams multiplied, putting security to the test. Ryan K announced, “Two more songs, everybody scream as loud as you can,” while security seemed overwhelmed by the crowd surfers. Ryan O’Leary shouted, “Make some noise for yourselves and all the bands tonight,” and Ryan K asked if there were any fans of “Band of Sacrifice.” A wall of death was called for and executed amid ongoing slams. The set ended spectacularly with an impressive wall of death and a memorable “blegh.

FR
Fit for a King entre en scène avec “The Hell We Create“, immédiatement suivi par une explosion d’énergie. Ryan Kirby, le chanteur, et Ryan O’Leary, le bassiste qui ne cesse de faire tourner sa basse autour de lui, haranguent la foule, créant des circle pits et des slams effrénés, la fosse se déchaîne. Lors de “Reaper“, Ryan K demande à tout le monde de bouger et de faire du bruit, tandis que Ryan O fait les voix secondaires. “Backbreaker” déclenche un énième déchaînement en fosse, Ryan Kirby interpelle le fond de la salle en criant “Rapprochez-vous!!!”. Les slams se multiplient, mettant la sécurité à rude épreuve. Ryan K annonce “Two more songs everybody screams as you can”, tandis que la sécurité semble dépassée par les crowsurfers. Ryan O’Leary crie “Faites du bruit pour vous-même et pour tous les groupes de ce soir”, et Ryan K demande s’il y a des fans de “Band of Sacrifice“. Un wall of death est demandé et exécuté en parallèle des slams qui continuent. Le set se termine en beauté avec un wall of death impressionnant et un “blegh” mémorable.

EN
With “Wrong One to Fuck With,” Dying Fetus instantly sparked a circle pit. Despite being physically static due to their instruments, their technical performance was flawless. The pit alternated between frantic headbanging and contemplative admiration, despite a certain lack of vocal variation. “Intentional Manslaughter” and “Subjected to a Beating” elicited enthusiastic reactions from the crowd, with numerous highlights, especially during the relentless circle pits and slams. A fan who fainted during “Subjected to a Beating” was quickly evacuated by security. “Throw Them in the Van” saw the slams and headbanging resume fiercely, with lots of air guitar, and a circle pit demand from singer-guitarist John Gallagher. The speed of this track added another layer of violence to the performance. The extreme heaviness was palpable at the start of “Kill Your Mother, Rape Your Dog.” John concluded with a “See you soon, thank you so much.

FR
Avec “Wrong One to Fuck With“, Dying Fetus instaure un circle pit instantané. Bien que physiquement statiques en raison de leurs instruments, leur performance technique est irréprochable. La fosse est divisée entre headbang frénétique et admiration contemplative, malgré un certain manque de variations vocales. Les titres “Intentional Manslaughter” et “Subjected to a Beating” voient une réaction enthousiaste du public, et les moments forts restent nombreux, notamment lors des circle pits et des slams incessants. Une fan qui a fait un malaise est rapidement évacuée par la sécurité durant “Subjected to a Beating“. “Throw Them in the Van” voit les slams et le headbang reprendre salement, avec beaucoup de air guitare, et une demande de circle pit par le chanteur-guitariste John Gallagher. La rapidité de ce titre ajoute une couche de violence à la performance. La sensation d’extrême lourdeur est palpable au début de “Kill Your Mother, Rape Your Dog“. John conclut avec un “See you soon, thank you so much”.

EN
Thy Art is Murder closed the night at Bataclan with pure violence, starting with “Destroyer of Dreams.” Tyler Miller, the singer, immediately called for a wall of death, and the crowd responded explosively. “Make America Hate Again” and “Blood Throne” maintained the intensity, with constant circle pits and crowd surfers. The introduction of “Holy War” once again showcased Sean Delander‘s exemplary rhythm guitar skills, Jesse Beahler‘s drumming, Andy Marsh‘s guitar work, and Kevin Butler‘s bass, all of which ramped up the pressure, further thrilling the crowd.

Tyler asked everyone to light up their phones for “The Purest Strain of Hate“, creating a visually stunning moment. “Godlike” shook the ground under the fans’ feet, and Tyler demanded intense headbanging for “Keres,” with the pit complying energetically, slamming non-stop to the security’s dismay. “Everything Unwanted” was the last punch before the encore. The encore was breathtaking with a seven-string solo on “Reign of Darkness,” followed by “Puppet Master,” leaving fans’ guts vibrating from the double bass drum kicks, concluding an unforgettable night.

FR

Thy Art is Murder clôture la soirée au Bataclan, avec une violence pure, démarrant avec “Destroyer of Dreams“. Tyler Miller, le chanteur, demande immédiatement un wall of death, et le public répond avec une énergie explosive. Les titres “Make America Hate Again” et “Blood Throne” maintiennent l’intensité, avec des circle pits et des crowsurfers omniprésents. L’introduction du titre « holy war » montre une fois de plus toute l’exemplarité et la maitrise parfaite de Sean Delander à la guitare rythmique, Jesse Beahler à la batterie, Andy Marsh à la guitare et Kevin Butler à la basse, qui font monter la pression, ce qui déchaîne d’avantage le public !!

Tyler demande d’allumer les téléphones pour “The Purest Strain of Hate“, créant un moment visuellement époustouflant. “Godlike” fait trembler le sol sous les pieds des fans frappant du pied, et Tyler demande un headbang intense pour “Keres“, la fosse s’exécute avec une énergie débordante, enchaînant les slams sans répit pour la sécurité. “Everything Unwanted” est la dernière baffe avant le rappel. Rappel qui est époustouflant avec un solo de 7 cordes sur “Reign of Darkness“, suivi de “Puppet Master“, laissant les entrailles des fans vibrer sous les coups de double grosse caisse, concluant une soirée inoubliable.

EN

This metal night with Thy Art is Murder as headliner, at the Bataclan will be remembered as a whirlwind of emotions and sonic power. Each band managed to captivate and ignite the audience in their own way, creating a unique atmosphere of communion and controlled chaos. A night that reminds us that metal is more alive than ever, carried by artists as talented as they are dedicated, and a crowd as passionate as it is indomitable. A big thanks to Garmonbozia and especially Tangui for allowing us to cover this exceptional event!

FR
Cette soirée métal avec Thy Art is Murder en tête d’affiche, au Bataclan restera gravée dans les mémoires comme un tourbillon d’émotions et de puissance sonore. Chaque groupe a su captiver et enflammer le public à sa manière, créant une atmosphère unique de communion et de chaos contrôlé. Une soirée qui rappelle que le métal est plus vivant que jamais, porté par des artistes aussi talentueux que dévoués, et un public aussi passionné qu’indomptable. Un grand merci Garmonbozia et en particulier à Tangui pour nous avoir permis de couvrir cet événement d’exception! 

Explore our latest live reports and Behind The Stage articles!
Découvrez nos derniers live reports et nos articles Behind The Stage !