Spiritbox at the Olympia: A Night of Pure Metal Mastery EN / FR

EN
Believe It or Not, February Is Already Flying By And I Hadn’t Been to a Single Concert… Until Now February is in full swing, and somehow, I hadn’t set foot in a single gig, until February 18 at the Olympia came to the rescue. The night’s lineup? Spiritbox as the headliner, with Periphery and Stray From the Path setting the stage for what promised to be an electrifying evening. The Olympia has been welcoming some of the biggest names in metal for years now, and tonight was no exception, sold out well in advance.

FR
Croyez-le ou non, nous sommes déjà dans un mois de février largement entamé et votre serviteur du jour n’est pas encore allé au moindre concert. Ce 18 février dernier à l’Olympia aura été salvateur. Au programme du jour : Spiritbox en tête d’affiche accompagné de Periphery et de Stray From the Path pour une soirée énervée mais de Gala dans une enceinte qui accueille volontier les plus grands groupe de Metal depuis déjà quelques années. Grand bien leur fasse, ce soir c’est Sold Out depuis déjà un petit moment.

@alexanderbemis

Spiritbox at the Olympia: A Night of Pure Metal Mastery – Photo by @alexanderbemis

EN
Perched on the first-floor balcony, I had the perfect view for the night’s first act: Stray From the Path.

These New York hardcore punk veterans are no strangers to big stages, and they showed up locked in, unfazed by the already packed venue and a Parisian crowd that clearly knew their stuff. A good chunk of the pit was here just for them, screaming every word.

No warm-up needed, by the third song, circle pits were already in full swing. Frontman Drew York was determined to keep the energy maxed out, firing up the crowd with “First World Problem Child” and “Guillotine” (both hammering at 180 and 160 BPM, respectively). “HOW THE FUCK WE FEELING TONIGHT?” he roared, as the crowd swarmed closer to the stage. By the time “Kubrick Stare” kicked in (a track from their latest album), Drew was calling for crowdsurfers, and it was clear security was gonna have their hands full. But everyone was really waiting for just one song: “Fortune Teller“, the band’s most iconic track. Thomas knew it, too. “TONIGHT WE ARE AN ARMY! THIS IS YOUR FUCKING ANTHEM, JUMP!” he shouted as the opening riff hit. It was barely 7:30 PM, and the crowd was already on fire, hell of a way to start the night.

Periphery Takes the Stage, And the Energy Up a Notch

FR
Juché au premier étage, je suis aux premières loges pour assister au premier show de la soirée et c’est Stray From the Path qui ouvre le bal.

Le groupe de Punk Hardcore New Yorkais est déjà habitué à l’exercice et maitrise son sujet, pas impressionné ni par une salle déjà bien remplie malgré le passage anticipé ni par un un public parisien qui connais visiblement déjà bien son sujet, puisqu’une bonne partie de la fosse était venue pour eux et connaissent les cœurs. 

Pas besoin de tour de chauffe, voilà que ça lance des circles pit au troisième morceau et le frontman du groupe Drew York a visiblement à coeur de faire bouger une audience déjà conquise au son de First World Problem Child et Guillotine et leurs 180 et 160 de BPM respectifs. “HOW THE FUCK WE ARE FEELING TONIGHT” lance Thomas à une foule déjà massée près de la scène. Ça appelle même au crowdsurf pour le prochain morceau Kubrick Stare (issue de leur dernier album), visiblement le security crew va avoir du taff ce soir. Mais le public n’attend qu’une chose ce sont les premières notes de Fortune Teller, sans doute le morceau le plus emblématique du groupe et visiblement Thomas le sait. Il lance alors un grand “TONIGHT WE ARE AN ARMY! THIS YOUR FUCKING ANTHEM, JUMP !” avant que le premier riff se lance. On vient à peine de dépasser les 19h30 et le public est déjà chauffé à blanc, bien joué les gars ! Le show se termine là-dessus. Une belle entrée en matière pour une soirée déjà réussie.

Spiritbox at the Olympia: A Night of Pure Metal Mastery – Photos by @edmasonphoto & Guillaume

EN
After a quick 20-minute set change, Periphery stormed the stage to turn up the heat before the main event.

Sure, their style isn’t quite the same as Stray From the Path, but real fans know that this Baltimore-based progressive metal band can whip a crowd into a frenzy just as well. They kicked off their set with a custom light and sound show, starting with a symphonic intro before plunging into sheer chaos, a classic move, but one that never fails to hit hard. They opened with “Wildfire,” and I have to admit, I always labeled Periphery as prog metal, but I was not expecting that insane BPM and those modern metalcore bends. It hit me like a freight train, and let’s just say their three guitarists (yes, three!) didn’t miss a single note. The skill level was insane. And what’s prog metal without a soaring chorus? Spencer Sotelo’s vocal range is next level, one of the best in the game, even if some of his screams were sampled (bummer).

Then came “Atropos,” and it was Misha’s (aka Bulb) time to shine, shredding away on his custom Jackson HT7, absolutely locked in. The guitarists were so in sync they were literally high-fiving mid-riff. Add in Dream Theater-esque synths layered over crushing low-tuned riffs, and I swear, it was WTF in the best way possible.

The crowd was already buzzing, but when the first notes of “Marigold” rang out, the energy in the Olympia went through the roof. This venue is hands down one of the best in Paris for metal, especially when it comes to acoustics, every note was crystal clear, no muddy mix, just pure sonic perfection. Periphery wrapped up their set with “Blood Eagle“, closing with straight-up Lorna Shore energy, a brutal finisher.

FR
Après les 20 minutes réglementaires histoire de changer de set et de groupe voilà que Periphery débarque pour encore mettre un couche avant le plat de résistance.

Le registre n’est peut-être plus le même par rapport au groupe précédent mais les initiés savent que le groupe américain de Metal Prog originaire de Baltimore a le chic pour galvaniser et transcender une foule. Tout débute avec un spectacle son et lumière spécialement concocté par le groupe avec une intro calme aux relents symphoniques pour ensuite partir sur du très sale, un classique mais toujours aussi efficace. C’est d’ailleurs sur Wildfire que le groupe a décidé de se lancer et moi qui avait tendance à placer Periphery dans la case Metal Prog, ça m’a surpris de tomber sur un BPM ultra rapide et des bend typique de Metalcore moderne, oui j’ai pris une sacrée baffe dans la tronche d’autant plus que les 3 (oui j’ai bien dit 3) guitaristes du groupe ne ratent pas un seul bend, le niveau est très très élevé. Qui dit MetalCore dit refrains plus posés et c’est une occasion d’apprécier l’amplitude vocale de Spencer dont les équivalents se comptent sur les doigts d’une main, le mec est juste trop fort, même si certains de ses screams sont samplés, dommage.

Aussi quand le second morceau Atropos arrive je ne peux que constater la virtuosité de  Misha (alisa Bulb) armé de sa magnifique Jackson HT7 Custom. La synergie est telle entre les gratteux que les gars sont même capables de se faire des High Five sautés en plein riff ! Entre ça et le Synthé façon Dream Theater sur les gros riffs en basse tonalité, j’ai rarement entendu quelque chose d’aussi WTF dans le bon sens du terme.

Le set est déjà au top et l’apothéose arrive quand les premières notes de Marigold retentissent, l’occasion aussi de constater une nouvelle fois que l’Olympia fait partie des meilleurs salle parisiennes pour écouter du Metal, ne serait que d’un point de vue acoustique. On entend tout distinctement, rien ne dépasse et c’est un vrai bonheur son et lumière. Et puis, je vous ai déjà parlé de l’amplitude vocale du chanteur ? Surtout quand Morceau Blood Eagle vient clôturer le set avec ses relents à la Lorna Shore.

Spiritbox at the Olympia: A Night of Pure Metal Mastery – Photos by Waterhouse & Guillaume

EN
This night could have ended right there and still been an absolute success, but the main course was still to come.

Another 20-minute break, just enough time for me to head down to the pit. The venue plunges into darkness as Spiritbox takes the stage. Flashing lights sync up with an eerie sample, building tension second by second. No time to hesitate, the first crushing riff of “Fata Morgana” drops, and Poppy (aka Courtney LaPlante) steps into the spotlight, immediately delivering her signature growls, her tone instantly recognizable. It’s also the perfect moment to take in the massive LED screens, projecting looping visuals perfectly aligned with the music. The lighting is blindingly intense, definitely not for the faint of heart (and yeah, I learned that the hard way). But no time to dwell on it, because things only get heavier with “Cellar Door” and “Jaded” from their previous album. One detail that really stood out? The drum placement—elevated at the center of the stage, creating a killer visual dynamic, especially from the middle of the pit. And seriously, this venue sounds incredible, every note, every hit, every vocal line comes through perfectly.

The intensity drops slightly with “Halcyon“, “Perfect Soul“, “The Void“, and “Eternal Blue“, four tracks seamlessly flowing into a more atmospheric section of the set. Courtney’s clean vocals shine here, reminding everyone just how versatile she really is. Then, the energy surges again with “Circle With Me“, and I quickly realize half the pit has been waiting for this one, ready to scream every word. A shame Courtney didn’t take a moment to interact with the Parisian crowd, no special speeches, no surprises, just a straight run through the setlist. But hey, that’s what people came for, right? The momentum continues with “Rotoscope“, “Hysteria“, and “Sew Me Up“, before reaching “Soft Spine“, a personal favorite that completely took me off the ground. The mood shifts again as “The Mara Effect” brings in a beautifully executed slap bass section, an unexpected but stunning moment. Then comes a surprise: Drew York from Stray From the Path jumps back on stage for a duet with Courtney on “No Loss, No Love“, shaking up the pit after a more laid-back section. And finally, the moment everyone has been waiting for. The Olympia erupts as “Holy Roller” kicks in, marking the undeniable climax of the show. The band knows it, and they go all in, Courtney, Mike, Zev, and Josh giving every last ounce of energy.

But it’s not quite over yet. One last song: “Constance,” partially acoustic, closing out the night on an emotional, haunting note. A 17-song setlist, 1 hour and 15 minutes of pure intensity, which is on the higher end for this kind of show. And I loved every second of it. The Olympia’s acoustics are just perfect for metal, and this performance was proof of that.

FR
Cette soirée pourrait presque s’arrêter là tant la qualité est au rendez-vous mais le plat de résistance se fait attendre.

Encore 20 minutes d’entracte, l’occasion d’aller me réfugier dans la fosse. Voilà que Spiritbox monte sur scène dans la pénombre, les flashs sedéclenchent sous un sample ce qui fait monter la pression crescendo. Pas le temps de tergiverser en lançant le premier riff lourd de Fata Morgana. Poppy (alias Courtney Laplante) arrive alors sur scène et se livre à son exercice favori de grawl dont on reconnaît aisément les tonalités. L’occasion également d’admirer la scénographie à base d’écran LED géants projetant des boucles vidéos en accord avec le morceaux, dont l’éclairage a tendance à aveugler les plus sensibles de la rétine, dont je fais malheureusement partie. Mais pas le temps de se plaindre puisque ça s’énerve un peu plus avec les morceaux Cellar Door et Jaded issues de l’avant dernier album du groupe. J’ai particulièrement aimé le positionnement de la batterie, calée en hauteur au centre donnant une belle perspective de vision surtout placée au milieu de la fosse. Et puis, qu’est-ce qu’elle sonne bien cette salle !

La pression retombe un peu avec Halcyon et Perfect Soul, the void et Eternal Blue, 4 morceaux qui se sont enchaînés dans une ambiance plus planante, les talents de Courtney sur voix claires ont bien aidé il faut le dire. Circle With Me vient ensuite et je me surprends à voir qu’une bonne partie de la fosse attendait de pouvoir hurler les paroles. Dommage que Courtney n’ai pas eu d’inspiration ni de mots pour son public parisien, ni de surprises d’ailleurs, préférant enchaîner les morceaux du groupe, après tout, les gens sont venus pour ça non ? Vient ensuite Rotoscope, Hysteria et Sew me UP puis enfin Soft Spine, qui m’a personnellement fait décoller du sol, j’adore ce morceau ! Enfin retour dans un registre planant avec The Mara Effect et sa partie de bass slapée du plus bel effet. Il fallait bien que le dernier titre dévoilé du prochain Album du groupe fasse son entrée et surprise c’est Drew York de Stray From the Path qui monte sur scène pour lancer No Loss, No Love de concert avec Courtney, de quoi refaire bouger une fosse un peu endormie il faut le dire. Enfin voilà le titre que tout le monde attendait : Holly Roller, et là ce n’est plus la même histoire. L’olympia explose pour sans doute le climax de ce show et Spiritbox le sait bien tant autant Courtney que les autres (Mike, Zev Et Josh) donnent tout. Ce n’était pas non plus la fin puisque le morceau Constance, partiellement joué en acoustique vient clôturer le tout. 

En tout cas, ce ne sont pas moins de 17 morceaux qui se sont enchaînés sur un show d’1h15, ce qui est dans la moyenne très haute pour ce type de show. J’y ait personnellement apprécié chaque minute d’autant plus dans une salle parfaitement calibrée pour y écouter du Metal.

EN
As the lights faded and the final notes of “Constance” drifted into the air, one thing was clear, Spiritbox had just delivered a masterclass in modern metal. From crushing breakdowns to haunting melodies, this night had it all. The Olympia, with its flawless acoustics, once again proved why it remains one of the best venues for a show like this.

Walking out of the venue, ears still ringing and adrenaline still pumping, it was undeniable, this wasn’t just a concert, it was an experience.

FR
Alors que les lumières s’éteignent et que les dernières notes de “Constance” s’évaporent dans l’air, une chose est sûre : Spiritbox vient de livrer une véritable leçon de metal moderne. Entre breakdowns dévastateurs et mélodies envoûtantes, cette soirée avait tout pour marquer les esprits. L’Olympia, avec son acoustique irréprochable, a une fois de plus prouvé pourquoi il reste l’un des meilleurs lieux pour un tel show.

En quittant la salle, les oreilles encore bourdonnantes et l’adrénaline toujours au maximum, une évidence s’impose : ce n’était pas juste un concert, c’était une expérience.

Spiritbox at the Olympia: A Night of Pure Metal Mastery

Written By Guillaume Sonnet

Explore our latest live reports!
Découvrez nos derniers live reports  !