Refused Bids Farewell: A Fierce and Emotional Last Night in Paris EN/FR

EN
The capital is hosting tonight the very last Paris show of the legendary band Refused.
After almost 35 years on the scene, the Swedish hardcore icons are calling it quits.
They brought along Quicksand, a band I’d been dying to see. Sadly, I missed their set, and Bleakness, who opened the night, since my train got delayed earlier in the day. Thanks, SNCF…
I make it to the venue about fifteen minutes before Refused hit the stage. The mythic Elysée Montmartre, in the 18th arrondissement, is totally sold out, and you can feel the buzz in the air.
It’s 9:05 p.m., we’re about to dive into ninety minutes of pure intensity. The band storms the stage as one. The lights are dim, tension is high… and then, boom! Dennis Lyxzén leaps into the air as the crowd goes absolutely nuts.
FR
La capitale accueille ce soir le dernier concert parisien du groupe légendaire Refused. Après un peu moins de 35 ans de carrière, le groupe de hardcore suédois raccroche les crampons.
Ils ont emporté dans leurs valises Quicksand, que j’avais hâte de voir. Malheureusement, je n’ai pas pu assister à leur set, ni à celui de Bleakness, qui ouvraient la soirée, puisque mon train a été repoussé dans la journée. Merci la SNCF…
J’arrive 15 minutes avant le début du show de Refused. La salle mythique du 18e arrondissement, l’Elysée Montmartre est sold out, et l’excitation monte.
Il est 21h05 : on s’apprête à vivre une heure et demie d’intensité pure. Le groupe débarque sur scène comme un seul homme. Les lumières sont sombres, la tension monte… puis c’est l’explosion ! Dennis Lyxzén bondit, littéralement, sous les cris du public.

EN
The Parisians are all in from the very first notes, giving the band a heartfelt send-off on their final stop in the capital. Mosh pits, crowd surfing, and chants take over the entire room.
Lyxzén, speaking without any clichés and with genuine emotion, admits they haven’t played Paris that often over the years, but every single time, the crowd blows them away with its energy and intensity. Tonight is no exception.
Musically, they’re on fire. Refused tears through the classics from The Shape of Punk to Come: A Chimerical Bombination in 12 Bursts, while dipping into the rest of their catalog, War Music, Freedom, and The New Noise Theology E.P.
On stage, a Palestinian flag sits atop bassist Magnus Flagge’s amp. True to their convictions, Refused deliver powerful messages of peace and unity: every living being deserves respect and dignity, humans and animals alike. A few sharp jabs at world leaders make their way in too. It’s always refreshing to hear artists tackle these issues without dragging down the show, said with heart, said with purpose.
FR
Les Parisiens répondent présents dès les premières notes et rendent hommage à ce dernier passage dans la capitale. Pogos, crowd surfings et chants reprennent la salle entière.
Lyxzén confie, sans cliché et avec sincérité, qu’ils ont peu joué à Paris au fil des années, mais qu’à chaque fois, le public les surprend par son énergie et son intensité. Et ce soir ne fera pas exception.
Musicalement, ça joue fort. Refused enchaîne les classiques de The Shape of Punk to Come: A Chimerical Bombination in 12 Bursts, tout en piochant dans le reste de sa discographie : War Music, Freedom ou encore The New Noise Theology E.P.
Sur scène, un drapeau palestinien trône sur l’ampli du bassiste Magnus Flagge. Fidèle à leurs convictions, les membres de Refused livrent plusieurs messages de paix et d’union : chaque être vivant mérite respect et dignité, humains comme animaux. Quelques piques bien senties aux dirigeants du monde s’ajoutent à l’ensemble. Toujours un plaisir d’entendre des artistes aborder ces sujets, sans alourdir le show. C’est dit avec justesse, et c’est nécessaire.

EN
Visually, there’s not much in terms of gimmicks, just raw energy. A massive backdrop covers the stage, first reading:
“THIS IS WHAT OUR RULING CLASS HAS DECIDED WILL BE NORMAL”,
before switching, at the end of the set, to:
“Umeå – HARDCORE. Refused.”
I Wanna Watch the World Burn and Refused Are Fuckin Dead stand out as some of the night’s most explosive moments. And of course, New Noise, screamed by the entire room, probably for the last time for everyone there, is absolutely unstoppable.
FR
Côté scénographie, peu d’artifices. Une immense toile en fond de scène affiche d’abord :
“THIS IS WHAT OUR RULING CLASS HAS DECIDED WILL BE NORMAL”,
avant d’être remplacée, en fin de set, par :
“Umeå – HARDCORE. Refused.”
Les titres I Wanna Watch the World Burn et Refused Are Fuckin Dead font partie des moments forts de la soirée. Et que dire du méga tube New Noise, hurlé par toute la salle, probablement pour la dernière fois pour chaque spectateur présent ? Imparable.
EN
A beautiful night, full of fire, fury, and good vibes. The crowd went all in, and the band gave it everything they had. A true moment of communion, the kind you wish happened more often.
Refused are fuckin’ dead. Long live Refused!
Huge thanks to the AEG team, the Élysée Montmartre crew, and of course, Refused.
FR
Une très belle soirée, pleine de fougue, de rage, mais aussi de bonnes ondes. Le public a profité, le groupe s’est éclaté. Une vraie communion, comme on aimerait en voir plus souvent.
Refused est putain de mort. Vive Refused !
Merci aux équipes de AEG, de l’Élysée Montmartre et à Refused.
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